Manastirea Horaita |
Sunt incluse:
- transport autobuz, minibuz sau autocar;
- conducator grup.
ITINERAR:
Iasi - MANASTIREA “Pogorarea Duhului Sfant” HORAITA - MANASTIREA “Izvorul Tamaduirii, Buna Vestire” HORAICIOAR - MANASTIREA “Duminica Tuturor Sfintilor” ALMAS- - MANASTIREA “Adormirea Maicii Domnului” BISTRITA - MANASTIREA „Buna Vestire” BISERICANI - MANASTIREA “Sfintii Cuviosi Simeon si Amfilohie de la Pangarati, Sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir” PANGARATI – MĂNĂSTIREA “Sfintii Arhangheli Mihail Si Gavriil” RAZBOIENI - MANASTIREA „Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, Bunavestire” MICLAUSENI -Iasi
Iasi – ora 6.00
- MANASTIREA “Pogorarea Duhului Sfant”
HORAITA
A luat fiinţă în prima jumătate a
sec. XIX. Între anii 1822 - 1824, cuviosul părinte Irinarh Roseti (1771-1859), călugăr cu
metania din mănăstirea Neamţ, cu
binecuvântarea şi aportul
substanţial al
Mitropolitului Veniamin Costachi (1803-1842) al Moldovei, în urma unei revelaţii
dumnezeieşti, ridica
prima biserică - din
lemn - a mănăstirii cu hramul "Pogorârea
Duhului Sfânt". Înfiinţarea şi consolidarea mănăstirii au fost sprijinite şi de domnitorii Ioan Sandu Sturza (1822-1828) şi Mihail Sturza (1834-1839) ai Moldovei. Primul i-a dat hrisovul la
întemeiere, cel de-al doilea i-a legitimat existenţa integrând-o între lăcaşurile bugetare ale ţării.
Deşi Mănăstirea
Horaiţa a fost înfiinţată în anul 1822, sunt documente potrivit cărora ea datează din
secolul XV. La 11 iulie 1428, domnitorul Moldovei - Alexandru cel Bun (1400 -
1432) includea biserica din Horaiţa în rândul celor 52 de biserici (de mir şi mănăstire), pe care le supune jurisdictional Mănăstirii
Bistrita. Alexandru cel Bun consemna în
documentul din iulie 1428 o danie mănăstirii
Bistriţa, care îi va sluji de necropola: "pentru sufletul sfânt al raposaţilor părintţlor noştri şi pentru sănătatea
Domniei mele şi a
tuturor copiilor Domniei mele ".
Denumirea mănăstirii, "Horaiţa",
provine de la numele marilor proprietari de pământ în stăpânirea cărora
intrau comuna Crăcăoani şi împrejurilmile, şi anume
Goraeti.
Părintele
Irinarh, principalul ctitor al mănăstirii,
este hirotesit arhimandrit şi devine primul stareţ al mănăstirii pe care o va conduce până la 1837, adunând în jurul său ca la 70 de vieţuitori.
În 1837 cuviosul arhimandrit Irinarh, îmbolnăvindu-se, s-a hotărât să meargă la Locurile Sfinte pentru a se închina,
retrăgându-se pentru restul vieţii sale în Palestina. Cu binecuvântarea
mitropolitului Veniamin, lasă ca stareţ al mănăstirii pe
cuviosul părinte
Ermoghen Buhuş
(1800?-1877), care l-a î nsoţit de la mănăstirea Neamţ. Ca şi părintele
Irinarh, cuviosul Ermoghen este hirotesit arhimandrit. În timpul stăreţiei sale este ridicată actuala biserică a mănăstirii, cu
hramul "Botezul Domnului", a cărei construcţie a început la anul 1848 şi a fost
finalizată 19 ani
mai târziu, la 1867, fiind sfinţită la 20
octombrie de mitropolitul Moldovei-Calinic Miclescu (1860-1875). La zidirea şi înzestrarea bisericii cu cele necesare au contribuit pe lângă credincioşi - prin donaţii - şi domnitorii din vremea aceea, Grigorie Alexandru Ghica (1849-1856) şi Alexandru Ioan Cuza (1859-1866), precum şi mitropolitul Calinic Miclescu al Moldovei.
Biserica, având 30 m lungime, 17 m laţime şi
aproximativ 20 m înalţime, a
fost construită exclusiv
din piatră, numai
bolţile sunt
din cărămidă. Grosimea
pereţilor
variază între 1,6 şi 4 metri.
În evoluţia arhitecturii moldoveneşti,
biserica mănăstirii Horaiţa, ca
stil, este unică, aici
fiind prezente elemente din arhitectura romano-bizantină, precum şi influenţe ruseşti în numărul şi configuraţia celor 8
turle.
Pictura, în stil
neobizantin, pe un fond cărămiziu, a
fost executată de Mihai
Chiuaru cu ucenicii săi între anii 1988 - 1993 şi sfinţită la 4 iulie 1993 de catre I.P.S. Daniel, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei.
Impresionantă este catapeteasma bisericii,
lucrată - după părerea
unora - la Viena. Alte surse ne informează că aceasta
ar fi fost realizată cu puţin timp înainte de anul sfinţirii
bisericii (1867) de către unii
sculptori în lemn din apropiere. Sculptura în sine
relevă ultima
supravieţuire a
barocului, familiar majoritaţii catapetesmelor româneşti din a doua jumătate a
secolului XIX. În structura ei se află, probabil (după
aprecierea unui specialist în
domeniu), 3 tipuri de lemn: tei, păr şi tuia.
Catapeteasma este unicat în ţară, probabil şi în lume, în primul rând datorită aşezării
amvonului - deasupra uşilor împărăteşti - amvon
care, în tradiţia
Bisericii, îşi are locul în partea de Nord şi nu în Est, cum se află aici. În al doilea rând datorită
dispunerii neconforme cu tradiţia ortodoxă a 2
registre: registrul sfinţilor
apostoli , de-a lungul unui bandou semicircular ce are în centru icoana Deisis, şi registrul profeţilor
Vechiului Testament , în
14 medalioane intercalate în două vrejuri de viţă de vie
din lemn sculptat, aurit, ce se ridică de la extremitaţile
catapetesmei până deasupra
amvonului. Aceste registre sunt dispuse pe orizontală la majoritatea catapetesmelor din bisericile ortodoxe.
Odorul cel mai de preţ al mănăstirii este icoana Maicii
Domnului "Izbăvitoare de secetă" - făcătoare de minuni .
Distinsă ca
valoare artistică, realizată în prima jumătate a
sec. XVIII, ea provine din vechea biserică de lemn a Horaiţei (1824).
Îmbrăcămintea în argint a icoanei a fost realizată în a doua jumătate a
sec. XIX. Numele icoanei "Izbăvitoare de secetă"
provine de la numeroasele minuni pe care "Maica Domnului de la Horaiţa" le-a făcut, în vreme de secetă, în timpul procesiunilor prin comunele sau satele afectate de lipsa apei.
Pe latura nordică a
complexului mănăstiresc se află paraclisul "Sfântului
Ierarh Nicolae" în care se
oficiază sfintele
slujbe în timpul iernii. El a fost construit între
anii 1850 - 1852, în timpul stăreţiei cuviosului arhimandrit Ermoghen.
Tot în timpul cuviosului părinte Ermoghen Buhuş a fost
construit şi turnul clopotniţă (1853-1855),
la al cărui prim
nivel a fost făcut un alt
paraclis, de dimensiuni mai mici, care poartă hramul mănăstirii "Pogorârea Duhului Sfânt". Aici se slujeste o dataâă pe an, numai Sfânta Liturghie, de ziua hramului.
Celelalte clădiri ale
complexului monahal au fost construite, toate, după anul 1920.
Între personalităţile de
seamă ce au
trecut prin mănăstirea noastră se află şi
arhiereul Eugeniu Laiu, episcop-vicar pentru eparhia Bucovinei, cu titlul de
Suceveanul. Născut la
06.06.1894 în satul Certieni, comuna Bargaoani, raionul Tg. Neamţ, Ioan Laiu este tuns în monahism
la mănăstirea Horaiţa de
unchiul său,
Arhim.Pimen Gheorghiu, în august 1920. Hirotonia în treapta de arhiereu a primit-o în
catedrala din Cernăuti la 9
iulie 1939. După îndeplinirea mai multor ascultări în cadrul Bisericii Ortodoxe Române, se
retrage (octombrie 1957) la Horaiţa, mănăstirea de metanie, unde, în smerenie
şi
simplitate, îşi petrece ultimii ani ai vieţii pământeşti (10 la
numar) până în ziua de 1 aprilie 1967, când îşi dă obştescul sfârsit; a fost prohodit de I.P.S Iustin, Mitropolitul Moldovei si Sucevei, înconjurat de un sobor de preoţi şi înmormântat în cimitirul mănăstirii.
În prezent obştea mănăstirii
noastre numără 20 de vieţuitori,
aflaţi sub oblăduirea duhovnicească a Prea
Cuviosului Părinte
Protos. Vasile Rubin. Părinţii mănăstirii îndeplinesc zilnic diferite ascultări în folosul mănăstirii şi participă regulat la programul liturgic din mănăstire. În ultimii ani s-au executat mai multe lucrări de restaurare-renovare în mănăstire care
au cuprins paraclisul "Sf. Ierarh Nicolae", unele corpuri de chili şi casa de oaspeti.
Departe de zgomotul lumii, atât la mănăstirea
Horaiţa, cât şi la
Schitul Horăicioara,
se continuă tradiţia vrednicilor înaintaşi de a împleti armonios rugăciunea,
munca, ascultarea şi
isihasmul. În acest loc binecuvântat de Dumnezeu, pelerinul dornic de
linişte se
poate bucura şi de un
cuvânt folositor pentru viaţa duhovnicească.
- Icoana Facatoare de Minuni a Maicii
Domnului.
- MANASTIREA “Izvorul Tamaduirii, Buna
Vestire” HORAICIOARA
Manastirea Horaicioara a fost infiintata, potrivit traditiei, spre sfarsitul
sec. XV, din porunca lui Stefan cel Mare. In 1868, in locul vechii biserici a
fost ridicata una noua, din piatra, cu hramul Izvorul Tamaduirii. Dupa 1988,
chiliile si locasul au fost consolidate si pictura in fresca finalizata.
- MANASTIREA “Duminica Tuturor
Sfintilor” ALMAS
Zidirea bisericii a început la o dată necunoscută, de
Constantin Mavrocordat, voievodul Moldovei, fiind încheiată la 1715
de Vasile Almaş. Vitregia
sorţii face ca
acesta să-şi piardă soţia şi cei doi
copii. Îşi va găsi liniştea slujind lui Dumnezeu, ca monah al acestei mănăstiri. În anul 1812 devine mănăstire de maici. Biserica este renovată şi mărită în 1851 de boierul Palade. Ca multe alte asemenea lăcaşuri cade şi ea victimă
decretului 410 din 1959, desfiinţându-se. Se redeschide în anul
1987, când se încep reparaţiile sub
directa îngrijire a Părintelui
stareţ Leopold, împreună cu obştea în formare. Fiind redeschis ca schit de călugări aparţinând de Mănăstirea Horăiţa, după 1990 se măreşte obştea şi primeşte regim de mănăstire.
- MANASTIREA “Adormirea Maicii Domnului”
BISTRITA
Mănăstirea
Bistriţa, printre
cele mai mari din Moldova, îi are
ctitori pe voievozii Muşatini,
dintre care primul întemeietor a fost Alexandru cel Bun.
Acesta a ridicat-o în 1402 pe locul unui fost schit, ca
necropolă voievodală cu hramul Adormirea Maicii Domnului, pe care-l poartă şi astăzi. În acelaşi timp cu
biserica, ctitorul a ridicat chiliile pentru călugări şi Casa Domnească. Sfântul Voievod Ştefan cel
Mare a construit în 1498 clopotniţa şi un frumos paraclis, închinat Sfântului Mucenic Ioan cel Nou de la Suceava. Paraclisul, pictat în tehnica
frescă în acelaşi an, este
remarcabil din punct de vedere iconografic şi artistic. În 1538 Mănăstirea a fost asediată de turci care i-au distrus zidurile exterioare. Între 1541 şi 1546
voievodul Petru Rareş a
construit un nou turn la intrarea în mănăstire, un
paraclis închinat Sfântului Ierarh Nicolae, noi ziduri întărite, chilii, precum şi o Casă Domnească, pe care a pictat-o în interior
în tehnica frescă.
- Icoana facatoare de minuni a Sf. Ana.
- MANASTIREA „Buna Vestire” BISERICANI
Pe la anul 1498, Cuviosul Iosif si toti ceilalti inchinatori de la Bisericani au inceput sa-si ridice o biserica, dar cum nu dispuneau decat de propriile mijloace, se osteneau fara prea mare spor. Abia in vremea lui Stefanita Voda (1517-1527), nepotul Sfantului Stefan cel Mare, calugarii de la Bisericani reusesc, cu ajutorul acestuia, sa-si ridice un lacas trainic de piatra. Si tot Stefanita, terminand biserica, o inzestreaza cu terenurile din jur, in ciuda protestelor pe care i le adreseaza obstea monahala de la Manastirea Bistrita. Cu acestea, Sihastria Bisericanilor se transforma intr-un schit a carui biserica se afla pe propria sa mosie si care va obtine deplina autonomie in raporturile sale cu Manastirea Bistrita.
Inmultindu-se ucenicii, Cuviosul Iosif a inaltat o biserica din lemn, in apropierea pesterii mari ale carei urme se mai vad si azi la circa 200 de metri sud de biserica. Mai tarziu a fost numit Schitul Bisericani, adica al evlaviosilor, pentru ca monahii se rugau neincetat cu post si lacrimi. Cuviosul Iosif a organizat randuiala slujbei neintrerupte, impartind calugarii in trei cete, fiecare ceata slujind trei ore, dupa modelul Manastirii Studion, din Constantinopol. La vremea aceea, era singura manastire cu aceasta randuiala din tara noastra.
Razboaiele Sfantului Stefan cel Mare si Sfant i-au determinat pe calugari sa paraseasca Bisericanii, pentru a se retrage la Sfantul Munte. Dar, coborand pe Valea Rea, nu departe de pestera, izbucneste dintr-un stejar o vedenie de fulger. In fata ochilor li se infatiseaza Sfanta Fecioara Maria, care cu duiosie i-a indemnat sa se intoarca in muntele nostru, pentru ca si acolo este gradina sa.
In semn de amintire si vesnica cinstire a acelei minuni, intr-un stejar este asezata o icoana, la care se perinda credinciosi din toata tara, care aprind lumanari si candele. Scena celor patru calugari cu vedenia Maicii Domnului este imortalizata pe un tablou pictat, aflat sub icoana Maicii Domnului, in stanga pronaosului.
In anul 1991, Prea Fericitul Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei si Sucevei, ridica schitul la rang de manastire
- MANASTIREA “Sfintii Cuviosi Simeon si
Amfilohie de la Pangarati, Sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir” PANGARATI
Este una dintre cele mai vechi manastiri
ortodoxe din judetul Neamt. Acest asezamant de veche traditie de pe valea
Bistritei se afla putin mai la rasarit de Muntele Botosanu, pe malul stang al
paraului Pangarati. Locasul monahal isi are inceputurile in secolul al XV-lea,
cand pe aceste locuri traiau calugari sihastri, dintre care cel mai renumit
este Cuviosul Simeon, unul dintre sfetnicii Sfantului Stefan cel Mare.
– MĂNĂSTIREA “Sfintii Arhangheli Mihail Si Gavriil” RAZBOIENI
Aici s-a dat la 26 iulie 1476 bătălia dintre moldoveni și turci. Oastea condusă de sultanul Mahomed Cuceritorul avea 150.000 turci, pe când oastea lui Ștefan cel Mare avea numai 10.000 oșteni moldoveni.Turcii au avut 30.000 de morți, iar moldovenii 200 morți și 800 de prizonieri. Cu toate că au câștigat lupta, turcii nu au putut supune Moldova, fiind hărțuiți permanent de moldoveni.
În anul 1752, vornicul Ioan Sturdza (1710-1792) a ridicat aici un conac boieresc cu demisol și parter și care avea formă de cruce. În 1782, el a construit o biserică de lemn cu hramurile "Sf. Voievozi" și "Buna Vestire" pentru a servi ca paraclis al curții boierești.
Între anii 1821-1823, marele logofăt Dimitrie Sturdza (1756-1846), fiul lui Ioan Sturdza, și soția sa Elenco, au reconstruit biserica de curte în stil neoclasic, așa cum poate fi văzută astăzi. El a înzestrat-o cu o frumoasă catapeteasmă în stil baroc și cu numeroase obiecte de cult valoroase.
Rămasă văduvă și neavând copii, Ecaterina Cantacuzino s-a călugărit spre sfârșitul vieții sub numele de maica Macrina. La data de 21 aprilie 1947, ea a donat Episcopiei Romanului Castelul Miclăușeni, plus parcul de 30 hectare de pădure care-l înconjoara, biserica ctitorită de părinții săi (Gheorghe Sturdza și Maria Sturdza, fiica lui Ion Ghica) și toate dependințele, cu scopul de a fi amenajată aici o mănăstire de maici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu