Pret: 170 lei/pers.
Servicii incluse:
- însoțitor grup.
ITINERAR:
Iasi - Pascani - Gura Humorului - Campulung Moldovenesc - Manastirea “Inaltarea Domnului” Sihastria Raraului - Manastirea“Schimbarea la Faţă” Plutonita - Doroteia - Manastirea „Adormirea Maicii Domnului” Humor - Manastirea " Nasterea Maicii Domnului" Camarzani - Pascani - Iasi.
IASI ora 7.00
- MANASTIREA “Inaltarea
Domnului si Acoperamantul Maicii Domnului” SIHASTRIA RARAULUI
Mănăstirea este ctitorita de către
domnitorul Petru Rareș, în anul 1538. Lăcașul sfânt se află pe Muntele Rarău. Potrivit legendelor, aici a fost
o sihăstrie înființată de cuviosul Sisoe, spre sfârșitul secolului al XV-lea. Se mai spune că, după anul 1538, când Petru Rareș a fost schimbat de la domnie, soția sa, Elena, împreună cu copiii, s-au ascuns în Rarău, fiind ocrotiți de călugări. Drept mulțumire, voievodul le-a înălțat o biserică în locul celei
vechi și astfel a luat ființă Schitul Rarău, în fosta
sihăstrie Dodu.
Tradiția locului mai
spune că în același an 1541, în cea de-a
doua domnie a lui Petru Rareș, ajungând aproape de culmile Rarăului (care pe atunci se numea Todirescu), domnitorul și-ar fi lăsat mai sus în munte soția, fiul și o parte din avere. Se spune ca
oamenii locului i-ar fi spus de atunci Todirescului „Rarău” (de la numele domnitorului), iar stâncile care au ajutat-o pe doamna să scape cu viață au fost numite „Pietrele Doamnei”.
Icoana Maicii Domnului cu Pruncul,păstrată în biserica centrală a Mănăstirii Sihăstria
Rarăului, nu este singura icoană făcătoare de minuni găzduită de mănăstire.
Astfel, aici se mai află încă șapte icoane făcătoare de
minuni, care aduc vindecare și alinare celor bolnavi și suferinzi. Printre ele se numără și icoana Sfântului Ioan Teologul, ocrotitorul mănăstirii. Icoana
Sfântului Ioan Evanghelistul se află în biserica nouă a mănăstirii.
Parintele Ioan
Neagoe
Parintele Ioan Neagoe de la
Manastirea Rarau s-a nascut in data de 4 aprilie 1931, in localitatea
Ciocanesti, judetul Suceava.
Tanarul pe atunci Neagoe a urmat mai intai cursurile Scolii primare, iar mai
apoi pe cele ale Liceului Dragos Voda, ambele din localitatea Campulung.
Terminand liceul, Neagoe isi va indrepta pasii spre Scoala de Aviatie, de unde
isi dorea sa iasa pilot, insa o boala foarte dureroasa la coloana vertebrala
avea sa-l impiedice a-si implini dorinta.
Tanarul, iubitor de cele sfinte inca
din copilarie, a mers mai apoi la Manastirea Vladimiresti, din judetul Galati,
unde slujea, pe atunci, parintele Ioan Iovan. In urma rugaciunilor si slujbelor
facute de parintele Ioan, tanarul Neagoe avea sa se vindece de boala sa cea
grea. Minunea avea sa-l faca pe acesta sa renunte la armata si sa imbratiseze
cu toata puterea dorinta de a-I sluji lui Dumnezeu toata viata.
Dupa o scurta perioada, Neagoe va
reveni la parintele Ioan Iovan, spre a lua sfatuire si binecuvantare de a merge
la manastire. "Tu vrei sa te faci calugar, nu-i asa?! Bun lucru ai
hotarat, Neagoe, dar sa stii ca sunt multe piedici in calea mantuirii. Dumnezeu
sa-ti ajute!"
Avand binecuvantarea parintelui,
Neagoe a mers la Manastirea Sfantul Ioan Botezatorul, din Sibiu, unde s-a
nevoit vreme de jumatate de an. Dorind o viata mai linistita, tanarul Neagoe se
va indrepta spre Manastirea Rarau, din judetul Suceava.
Parintele staret Daniil l-a trimis pe
Neagoe sa studieze Teologia, spre a fi randuit preot, insa acesta nu a
ascultat, zicand aceluia: "Eu am venit sa ma fac monah, nu preot."
Dupa trei ani petrecuti la Manastirea Rarau, el va pleca la Manastirea Slatina,
ca magazioner, unde se va imbolnavi insa de meningita cronica, inteleasa ca rod
al neascultarii sale de inteleptul staret Daniil.
Fiind denuntat insa pentru credinta
sa, Neagoe a fost arestat si, vreme de cinci luni, a stat in celulele
Securitatii, in Suceava, o luna la Jilava si aproape doi ani la Aiud. Dupa
eliberare, el a mers la Catedrala Ortodoxa din Timisoara, apoi ca preot celibatar,
la biserica ortodoxa din localitatea Razmaresti, aproape de Lugoj; aici,
parintele Ioan va sluji vreme de sase ani. Mai apoi, el va fi trimis la
biserica din Vorona, din Moldova, iar apoi in localitatea Icuseni, unde va
ridica o biserica in numai un an si jumatate.
Intalnindu-l pe parintele Ioan, P.S.
Pimen i-a spus: "Tu trebuie sa te duci la manastire, unde ti-ai dorit sa
fii! Du-te la Moldovita." Dupa o vreme petrecuta in Manastirea Moldovita,
ca preot duhovnic, parintele Ioan va merge la Manastirea Neamt.
Dupa anul 1989, s-a hotarat ridicarea
unei manastiri, la Sihatria Raraului; aceasta misiune avea sa-i fie
incredintata tot parintelui Ioan. Abia in anul 1992, poiana sihastriei avea sa
fie curatata, spre a se ridica din nou vechea manastire. In data de 16 august
1994, biserica sihastriei avea sa fie si ea sfintita.
- MANASTIREA “ Schimbarea la Faţă" PLUTONITA-DOROTEIA
Ctitorită de doi vestiţi
sihaştri, Dorotei şi Pluton, de la Mănăstirea Voroneţ, la început ca două
chilii din lemn. Spre jumătatea sec. al XVII-iea, înmulţindu-se ucenicii
acestor sihaştri, s-au răspândit cu chiliile prin toate pădurile zonei.
Construind o mică bisericuţă
din lemn în vatra satului de astăzi Doroteia, sihaştrii şi-au urmat firul
vieţii duhovniceşti până prin sec. al XVIII-iea. Opresiunea Imperiului
austro-ungar, desele năvăliri şi războaie, exploatarea pădurilor şi obcinilor
Bucovinei au făcut ca sihaştrii să se împuţineze şi să trăiască tăinuiţi şi
neştiuţi de nimeni. Regimul comunist a contribuit grav la uitarea acestei
tradiţii duhovniceşti. în 1997 ctitorii Rusu Gavril, Rusu Vasile, Rusu Victor,
Gemănaru Gheorghe, Bălan Constantin şi alţii plini de râvnă duhovnicească au
donat poiana şi o parte din pădure pentru mănăstirea actuală, cu hramul
Schimbarea la Faţă, şi pentru un paraclis cu hramul voievozilor Mihail şi
Gavriil, precum şi pentru un corp de chilii.
- MANASTIREA „Adormirea Maicii Domnului” HUMOR
Inceputurile Manastirii Humor urca in veac
pana in vremea domniei lui Alexandru cel Bun. In vecinatatea actualei biserici
a manastirii Humor se mai vad si astazi ruinele unei mai vechi biserici
manastiresti inaltata la inceputul secolului XV.
Catre inceputul sec. XVI , manastirea se ruinase si se pustiise probabil in
timpul numeroaselor razboaie purtate de Stefan cel Mare.
In vremea domnitorului Petru Rares,
Humorul este cuprins in campania de restaurari initiata de acesta, lucrare
savarsita de logofatul Toader Bubuioc. Din pisania sapata in piatra,
asezata la intrare pe peretele exterior al sfantului locas, aflam ca biserica a
fost zidita in anul 1530 "cu cheltuiala si osteneala"
logofatului Teodor Bubuioc si a sotiei sale Anastasia, indemnat de
voievodul Petru Rares.
Viata monahala a calugarilor a fost
intrerupta in 1785, la anexarea Bucovinei de catre imperiul
Habsburgic.
Arhitectura monumentului sacru de la Humor prezinta un interes aparte. Edificiu
de plan treflat fara turla pe naos ca si in cazul altor ctitorii boieresti.
Elementul particular este pridvorul deschis cu arcade, inovatie in epoca
determinata atat de traditia constructiva locala (prispe, foisoare) cat si de
influentele renascentiste din exterior (loggia preluata mai tarziu si de
"stilul bracovenesc"). O noutate este si tainita situata deasupra
gropnitei; mai ales in nenumaratele zile de restriste se pastrau aici obiectele
de
pret.
Din pridvor se patrunde in pronaos,
iar mai departe in camera mormintelor si in naos. Spre rasarit, biserica se
termina prin absida de forma circulara a altarului, despartit de naos printr-o
catapeteasma foarte veche, o exceptionala sculptura in lemn.
Biserica manastirii Humor se numara, alaturi de bisericile de la Voronet,
Moldovita, Sucevita si Arbore, printre cele cinci ctitorii impodobite atat la
interior, cat si la exterior cu fresce bizantine, care le fac unice in
lumea ortodoxa.
Pictura interioara, cel putin partial
realizata de "Toma, zugrav de Suceava" (1535) pastreza schema
iconografica accentuand miscarea si umanismul expresiilor. In pronaos,
picturile infatiseaza Sinaxarul (calendarul) bisericesc, icoana Adormirii
Maicii Domnului si a Sfintei Fecioare rugatoare, ingeri
si profeti.
In camera mormintelor, bolta este acoperita cu scene din viata Sfintei
Fecioare Maria. Sunt remarcabile icoanele de factura bizantina (sec. XVI),
portretele ctitorilor (firidele gropnitei) si pietrele de mormant.
In naos sunt pictate chipuri de
sfinti, ciclul Patimilor si Invierea, iar pe bolta, Hristos Pantocrator. Tot in
naos sunt tablourile ctitorilor. In altar, pe bolta absidei, este reprezentata,
traditional, Maica Domnului cu Pruncul, alaturi de chipuri de sfinti
ierarhi si Cina cea de
Taina.
Pictura exterioara vadeste pe deplin
arta mesterului Toma - cele mai vechi fresce in aer liber din Bucovina, unde,
preciza criticul Vasile Dragut, " ... isi spune cuvantul o
sarbatoreasca orchestratie de culori calde, pe suportul carora rosul se
detaseaza cu stralucire".
Unica prin valoare in pictura noastra
veche este imaginea Maicii Domnului cu pruncul din timpanul
portalului; tot in pridvor, Judecata de Apoi se lasa privita si din afara,
luminata prin arcade. Daca peretele nordic a fost in mare parte sters de
intemperii, cel dinspre sud se constituie intr-un real tezaur.
Imnul acatist (24 de strofe-scene)
ocupa majoritatea suprafetei, ilustrat in special prin Glorificarea Mariei si
monumentala compozitie Asediul Constantinopolului, voita eroare istorica
purtand mesajul antiotoman specific vremii; li se alatura Rugul in flacari, Acatistul
Sfantului Nicolae si Legenda fiului risipitor.
Absidele bisericii cuprind Cinul (Deisis), rugaciune a tuturor sfintilor
proprie numai picturii exterioare din Bucovina, fresca de amploare considerata
si ea o invocatie la apararea Moldovei in fata amenintarii
semilunei.
Fatadele prezinta cunoscutul joc de
arcaturi si ocnite, ancadramentele din piatra sunt dreptunghiulare la
ferestrele gotice bipartite. Turnul de aparare a fost inaltat de Vasile Lupu
(1641). Continua lucrarile de restaurare.
Evangheliarul de la Humor (1473) cu celebra miniatura a domnitorului
Stefan cel Mare(aflat in muzeul manastirii Putna) si jiltul pe care sunt
sculptate capete de bour certifica, printre altele, valoarea centrului de
cultura care a fost manastirea inca de la inceputuri.
Biserica s-a mentinut cu indeletnicirile parohiale pana la 1 august 1991 cand
si-a recapatat statutul de manastire, obstea fiind alcatuita din maici.
- MANASTIREA
"Nasterea Maicii Domnului" CAMARZANI
In anul 1863, boierul Emanoil Mortun
a construit o biserica de mir pe mosia sa din satul Camarzani, incinta
conacului. Biserica construita a avut hramul Sfantului Gheorghe si era lacas de
inchinare doar pentru familia boiereasca. In partea de nord a bisericii se afla
astazi mormantul ctitorului si al altor membri ai familiei sale.
Dupa cel de-al doilea razboi mondial, in anul 1947, mosia boiereasca a fost
expropriata, iar terenurile au fost impartite veteranilor din cel de-al doilea
razboi mondial. Biserica a devenita filiala a bisericii din Ciumulesti-Gane.
La rugamintea preotului, aici a fost
infiintat un schit de calugari, care a apartinut din punct de vedere
administrativ de manastirile
Neamt, Slatina si Rasca. Primul egumen al schitului a fost
ieromonahul Natan.
Schitul si-a incetat existenta ca urmare a Decretului nr. 410/1959, biserica
schitului devenind biserica de mir, afiliata din nou parohiei din
Ciumulesti-Gane. Ca preot a ramas protosinghelul Vichentie Bobeica, angajat pe
post de paznic.
De la ctitorire si pana azi, acest
Sfant Lacas a avut de strabatut un drum anevoios, trecand succesiv prin
diferite etape: biserica de curte boiereasca, biserica parohiala, schit de
calugari, pentru ca, in cele din urma, sa-si implineasca "destinul",
devenind manastire de maici.
Inscrieri la telefon: 0755.095193
DE RETINUT!
* Tinuta decenta la intrarea in manastire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu