Manastirea Nechit |
Servicii
incluse:
- transport
auto clasificat, microbuz, minibuz sau autocar
- însoțitor grup.
ITINERAR:
Iași – Tg. Frumos – Mănăstirea "Schimbarea la Fata" Nechit (închinare la moaște de la mai mulți sfinți, papucul Sf. Spiridon din Corfu ) – Mănăstirea “Nasterea Maicii Domnului” Tazlau, (citorita de Stefan cel Mare in anul 1458) - Roznov – Mănăstirea "Sf. Vasile cel Mare" Bodești, (închinare la racla cu părticele din moaștele Sf. Varlaam, Mitropolitul Moldovei) - Bălțătești – Mănăstirea "Adormirea Maicii Domnului" Văratec (închinare la racla cu moaște de la mai mult de 30 de sfinți) – Mănăstirea "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil" Agapia (închinare la racla cu moaște de la mai multi sfinți și la icoana Maicii Domnului) – Tg. Neamț - Pașcani – Iași
Iasi - ora 7.00
- MĂNĂSTIREA "Schimbarea la Fata" NECHIT
Din traditie,
se stie ca Valea Nechitului era destul de populata in secolul al XIV-lea, cand
s-au construit mai multe asezari de tip rural, pomenite si in scrierile
cancelariei domnesti, chiar in primele decenii ale veacului urmator. Astfel un
document din anii 1399-1418 despre un anume Huba, stapan de pamanturi in aceste
locuri, mentioneaza existenta aici a Schitului Nechit, cu hramul "Sf.
Nicolae", avand in apropiere un sat, moara si siliste. In alt hrisov de
danie domneasca al lui Alexandru cel Bun, din 1419, este pomenit Schitul
Nechit, aflat in "Campul lui Dragos", unde se gasea si curtea
boiereasca a doi frati: Dragomir si Ioans Borilovici.
Pe firul
neintrerupt la vremii a ajuns pana la noi amintirea unui anume Nichita
Sihastrul, primul care s-ar fi nevoit rugandu-se lui Dumnezeu pe aceste
plaiuri, de la care apoi au imprumutat numele, pârâul, valea si muntele care
strajuiau locul sau de inchinaciune. In jurul lui s-au adunat si alti rugatori
intru singuratate, care au ridicat, dupa o obiceiul vremii, o bisericuta de
lemn punand, astfel, bazele unei asezari isihaste ce va fi apoi cunoscuta sub
numele de "Sihastria lui Nechita" sau "Schitul Nechit".
Traditia spune
ca Stefan cel Mare dupa ce a ridicat Manastirea Tazlau in anii 1496-1497, ar fi
luat calugari din Nechit pentru obstea nou infiintatei manstiri. Tot traditia,
de asemenea, pune izvorarea minunata a celor trei izvoare din apropierea
manastirii pe seama lui Chiriac de la Tazlau (Sihastrul), cel care mai tarziu
este pomenit de mitropolitul Dosoftei al Moldovei in randul sfintilor venerati
in Moldova.
In primele
decenii ale secolului al XIX-lea viata isihasta din jurul schitului Nechit a a
inceput a se stinge, abia palpaind prin osteneala celor trei calugari ce mai
ramasesera aici. A urmat o perioada de ruina si uitare, pana in anul 1864 cand
s-a facut o biserica de zid in jurul celei vechi din lemn, o clopotnita de
piatra si cateva chilii, reprezentandu-se flacara vietii monahale in aceasta
straveche vatra de credinta.
Istoria mai
noua a Manastirii Nechit este strans legata de stradaniile parintelui Zenovie
Ghidescu, demn urmas al monahilor care s-au nevoit in aceste locuri, venit aici
ca staret, prima oara, in 1948. In 1960, Schitul Nechit redevenise asezamantul
prosper de odinioara, dar desfiintarea sa abuziva, hotarata de autoritatile
ateiste ale vremii, a readus aici pustiul in locul rugaciunilor catre Dumnezeu.
Parintele
Zenovie este numit paroh in mai multe locuri, dar de cand se obtine
redeschiderea schitului, in 1972, nu conteneste a-l veghea, contribuind la
refacerea acestuia, chiar inainte de a reveni ca staret la Nechit.
Intre anii
1976-1979 se reface in intregime biserica mare, cu hramul "Schimbarea la
Fata" si se construieste deasupra si un paraclis "Sf. Mucenici
Zenovie si Zenovia", care sunt pictate de monahia Viorica Cretu de la
Manastirea Prislop, in perioada 1979-1982. In 1990 se mareste edificiul initial
printr-un adaos, unde pictura a fost executata de pictorul Mihai Chiuariu intre
anii 1991-1992.
Intre anii 1998-2001 s-a savarsit constructia noului turn clopotnita, care
strajuieste principalul drum de acces in manastire si care adaposteste si un
paraclis cu hramul "Sf. Imparati Constantin si Elena", oferind
vietuitorilor si pelerinilor ce trec pe aici, un alt loc de rugaciune si
reculegere duhovniceasca.
- MANASTIREA “Nasterea Maicii Domnului” TAZLAU
Asezamantul monahal de la Tazlau
apare mentionat pentru prima data intr-un document din 30 octombrie 1458,
cand Stefan cel Mare la rugamintea egumenului Manastirii Bistrita, Eustatie,
intareste hotarele branistei Manastirii Tazlau pana la Rachitis. Intre anii
1496-1497 are loc constructia bisericii de zid “Nasterea Maicii Domnului” de la
Tazlau pe locul vechii biserici de lemn construita de Alexandru cel Bun, fiind
una dintre cele mai monumentale ctitorii la voievodului Stefan cel Mare.
Din punct de vedere architectural biserica manastirii de la Tazlau este
construita dupa un plan treflat cu sanurile laterale rotunjite, dar de mici
dimensiuni, in comparatie cu absida alungita a altarului. Aceasta dispune de
contraforturi la pronaosul evidentiat printr-un decros, la abside si in
colturile pridvorului adaugat la sfarsitul secolului al XVI-lea, in timpul
Movilestilor. La exterior, decoratia bisericii este realizata prin doua randuri
de ocnite aflate sub cornisa si un rand de firide alungite care inconjoara biserica
pe toata inaltimea fatadelor.
Asemeni unei fortarete, biserica manastirii Tazlau a fost inconjurata cu ziduri
de piatra, prevazute cu metereze si contraforturi la exterior. In anul 1514,
biserica a fost pradata de cetele secuiesti, iar spre sfarsitul secolului al
XVII va fi inchinata catre patriarhiile din Constantinopol si Ierusalim, urmand
perioada sa de decadere economica si spirituala.
Domnitorul Petru Rares a construit turnul-clopotnita de la intrare si a refacut
stricaciunile pricinuite manastirii Tazlau de-a lungul timpului, aducand-o la
starea ei initiala. Alexandru Lapusneanu a construit pridvorul din pronaus iar
Ieremia Movila a asezat o usa lucrata in lemn de arin in anul 1596 “de catre un
Cozma Maistrul”. In anul 1711, Constantin Mavrocordat o va inchina Muntelui
Sinai, iar din anul 1835 ea va deveni parohie.
La mijlocul sec. al XVII-lea, arhimandritul Zaharia, a construit palatul
egumenesc langa clopotnita construita de Petru Rares, intarind astfel apararea
si paza la cele trei porti. Intre anii 1858 – 1859, s-au facut o serie de
reparatii la Manastirea Tazlau care au condus la indepartarea ctitoriei
voievodului Stefan cel Mare de la forma sa initiala prin adaugarea unor
“inovatii” constructive. Totodata, a fost refacuta pictura din interiorul
bisericii, in vechea zugraveala predominand culoarea rosie si decorul care
amintea de dispunerea blocurilor de piatra din parament.
In anul 1879, se intrerupe viata monahala de la Manastirea Tazlau ca urmare a
unui incendiu. Locasul a fost refacut in anul 1894, iar biserica devenita
parohie, va servi cu prioritate nevoilor satului. Clopotnita care a fost si ea
distrusa de flacari a fost refacuta in anul 1902, dar intr-un stil influentat
de arta ruseasca. Intrarea in incinta manastirii se arcuieste sub turnul-clopotnita,
situat la rasarit, iar in interior se mai pastreaza urme ale casei Domnesti si
ale fostelor chilii.
Din anul 1990, biserica Sfantului voievod Stefan cel Mare devine din nou
manastire de monarhi fiind astfel readusa la destinatia ei initiala.
- MĂNĂSTIREA "Sf. Vasile Cel Mare" BODESTI
Sfântul lăcaş
şi-a început existenţa ca schit de călugări, aflat sub jurisdicţia mănăstirii
Bistriţa, în data de 4 august 1996, când a fost sfinţit locul şi a fost pusă şi
piatra de temelie pentru viitoarea biserică de către Preasfinţitul Calinic
Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, cu binecuvântarea
Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în vremea
arhipăstoririi sale ca Mitropolit al Moldovei şi Bucovinei. Terenul aferent
mănăstirii, cu o suprafaţă de 10 000 mp, a fost donat de către o familie din
localitatea Bodeşti. Lucrările de ridicare a aşezământului s-au făcut cu
purtarea de grijă a Preasfinţitului Calinic Botoşăneanul şi a Părintelui
Arhimandrit Ciprian Zaharia, stareţul Mănăstirii Bistriţa şi Exarh de Neamţ, la
a cărui trecere la cele veşnice Preafericitul Părinte Patriarh Daniel spunea că
„lasă în urmă o obşte rugătoare, o mulţime de schituri şi de ucenici”.
Începând cu
data de 01.07.2007, prin decizia nr. 564/2007 emisă de Mitropolia
Moldovei şi Bucovinei, aşezământul a fost ridicat la rang de mănăstire, iar în
după amiaza zilei de 30 august, în acelaşi an, biserica şi paraclisul au fost
sfinţite de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu un sobor
de 11 arhierei, participanţi, în dimineaţa zilei, la Mănăstirea Secu, la slujba
de canonizare a Sfântului Ierarh Varlaam, mitropolitul Moldovei. Pentru râvna
sa în apărarea dreptei credinte, pentru vieţuirea sfântă şi pentru lumina
dăruită poporului român dreptcredincios, prin slovă şi duhovnicie, în data de
12 februarie 2007, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat
trecerea în rândul sfinţilor a Mitropolitului cărturar Varlaam al Moldovei,
părintele limbii romââne literare, cu zi de pomenire la 30 august.
Cu prilejul
acestui eveniment, mănăstirea „Sfântul Vasile cel Mare” Bodeşti a primit o
părticică din moaştele Sfântului Ierarh Varlaam, acesta devenind, împreună cu
Sfântul Vasile cel Mare, ocrotitor al aşezământului.
-
MĂNĂSTIREA "Adormirea Maicii Domnului" VARATEC
Inchinare la
racla cu moaște de la mai mult de 30 de sfinți.
Mănăstirea a
fost fondată în anul 1785 de către schimonahia Olimpiada,
împreună cu duhovnicul Iosif. În această lucrare, maica Olimpiada a fost
sfătuită și îndrumată de Paisie Velicicovschi, starețul Mănăstirii Neamț. Trecută sub
administrarea Mănăstirii Agapia din apropiere, Mănăstirea Văratec a
devenit mănăstire independentă în anul 1839.
Ziduri masive
din piatră închid o incintă unde se află Biserica "Adormirea Maicii
Domnului" (biserica principală), stăreția și clădirile administrative (aflate în clădirile
de pe latura nordică a incintei) și Muzeul mănăstirii, unde fusese anterior Atelierul
"Regina Maria" (aflat în clădirea de pe latura sudică). Incinta
monahală este înconjurată de satul mănăstiresc, alcătuit din
casele tradiționale țărănești unde locuiesc maicile și care se înșiră pe ulițe înguste.
Ansamblul
Mănăstirii Văratec a fost inclus pe Lista monumentelor istorice din județul Neamț din anul 2015.
- MĂNĂSTIREA
" Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil" AGAPIA
La începutul
secolului al XVII-lea, călugării de la Agapia Veche şi-au mutat
gospodăria pe valea pârâului Agapia, unde au construit şi o bisericuţă din lemn
(biserica "Sfântul Ioan Bogoslovul" de astăzi). Noua mănăstire a fost
ctitorită de Hatmanul Gavriil, fratele domnitorului Vasile Lupu, şi de soţia
sa, Liliana Cneaghina, între anii 1642-1647, după cum rezultă şi din pisania în
slavonă, aşezată deasupra intrării în biserica "Sfinţii
Voievozi":
" În
numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Iată eu robul lui Dumnezeu,
Gavriil Hatman cu Cneaghina Liliana, făcut-am şi am zidit această Mănăstire
Agapia din nou zidită, în zilele blagocestivului şi de Hristos iubitorului
Domnului nostru Ioan Vasile Lupu Voievod. Şi s-a început zidirea în anul 7150
(1642) octombrie 16 zile şi s-au săvârşit la anul 7152 (1644) septembrie 3 zile
şi s-au sfinţit în anul 7155 (1647) septembrie 12. "
Lucrarea a
fost executată de vestitul - pe atunci - arhitect Ionaşc Ctisi
Constantinopolitanul, arhitect de curte al lui Vasile Lupu. De la terminarea
construcţiei bisericii şi până la sfinţirea ei au trecut trei ani, timp în care
au fost construite careul de chilii şi turnul clopotniţei.
Deşi a fost
înzestrată rând pe rând cu moşii de diferiţii domnitori veniţi în scaunul
Moldovei, mănăstirea s-a confruntat cu jafuri ale turcilor şi tătarilor,
ajungând în 1680 să fie transformată în grajduri pentru cai de către polonii
care prădau Cetatea Neamţului conduşi de celebrul lor rege Sobieski.
Până în anul
1803, mănăstirea a fost locuită de călugări. După transformarea mănăstirii
Agapia în mănăstire de maici, la jumătatea secolului al XIX-lea are loc prima
restaurare integrală a bisericii "Sfinţii Voievozi", perioadă în
care Nicolae Grigorescu a realizat pictura interioară (1858-1862).
Lucrările au avut loc sub conducerea maicii stareţe Tavefta Ursache, printre
altele realizându-se şi supraetajarea turnului clopotniţei. Tot în timpul
acestei restaurări, biserica mare a suferit modificări prin adăugarea
proscomidiarului, a diaconiconului, a unui nou pridvor şi a două turle mai
mici, care aveau să fie distruse în anul 1903.
Restaurarea
din anul 1903, efectuată ca urmare a unui incendiu care a distrus clădirea
incintei mănăstirii, a adus şi unele modificări: în aripa de nord a corpului
clădirii s-au amenajat la etaj săli largi, pentru amenajarea de ateliere.
Biserica "Sfinţii Voievozi"
Pe lângă
pictura de o inestimabilă valoare artistică, biserica "Sfinţii
Voievozi" mai are o comoară: icoana bizantină a Maicii Domnului
Povăţuitoarea, pictură din secolul al XIV-lea. Icoana este făcătoare de minuni
şi îşi păstrează nealterată frumuseţea asemănătoare cu a icoanelor atonite. La
Mănăstirea Agapia îşi desfăşoară activitatea un seminar teologic liceal, aflat
în subordonarea Patriarhiei Române şi a Ministerului Educaţiei. Seminarul
monahal de la Agapia a luat fiinţă din ordinul Sfântului Sinod nr. 419/1949, cu
durata cursurilor de patru ani de studii, elevele fiind venite din mănăstirile
Moldovei. Şcoala avea să funcţioneze doi ani la Mănăstirea Văratec, iar la 1
octombrie 1950 s-a transferat cu toată administraţia la Mănăstirea Agapia.
Patroana şcolii era Cuvioasa Parascheva, numele complet al seminarului fiind
"Seminarul Monahal Cuvioasa Parascheva". Seminarul a fost desfiinţat
relativ repede, în anul 1959. În noiembrie 1990, la iniţiativa maicii stareţe
Eustochia Ciucanu, se redeschide seminarul teologic de la Agapia, dar din lipsă
de spaţiu acesta a funcţionat în incinta mănăstirii până în toamna anului 1993,
când s-a încheiat construirea noii clădiri.
În jurul
incintei, pe întinsul satului mănăstiresc, există astăzi un număr de 141 de
case care, datorită arhitecturii şi vechimii lor - unele case ating până la 200
de ani - au fost incluse în lista monumentelor istorice. Printre acestea se
află şi casa în care a locuit o perioadă Alexandru Vlahuţă, organizată
ca muzeu memorial din anul 1966.
DE RETINUT!
* Locurile se
ocupa in ordinea achitarii avansului de 70 lei si diferenta cu 7 zile inainte
de data plecarii;
* Tinuta
decenta la intrarea in manastire,
* Sa nu se
fumeze in preajma manastirii si a pelerinilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu