Pret: 150 lei/pers.
Servicii incluse:
- transport microbuz sau minibus,
- însoțitor grup.
ITINERAR:
Iasi - Pascani - Gura Humorului - Campulung Moldovenesc - Manastirea “Inaltarea Domnului” Sihastria Raraului - Manastirea“Schimbarea la Faţă” Plutonita - Doroteia - Manastirea Sf. Gheorghe” Voronet - Gura Humorului - Manastirea „Adormirea Maicii Domnului” Humor - Pascani - Iasi
- MANASTIREA “Inaltarea Domnului si Acoperamantul Maicii Domnului” SIHASTRIA RARAULUI
Tradi
Tradiția locului mai spune că în același an 1541, în cea de-a doua domnie a lui Petru Rareș, ajungând aproape de culmile Rarăului (care pe atunci se numea Todirescu), domnitorul și-ar fi lăsat mai sus în munte soția, fiul și o parte din avere. Se spune ca oamenii locului i-ar fi spus de atunci Todirescului „Rarău” (de la numele domnitorului), iar stâncile care au ajutat-o pe doamna să scape cu viață au fost numite „Pietrele Doamnei”.
Icoana Maicii Domnului cu Pruncul
Păstrată în biserica centrală a Mănăstirii
Sihăstria Rarăului, nu este singura icoană făcătoare de minuni găzduită de
mănăstire. Astfel, aici se mai află încă șapte icoane făcătoare de minuni, care aduc vindecare și alinare
celor bolnavi și
suferinzi. Printre ele se numără și icoana Sfântului
Ioan Teologul, ocrotitorul mănăstirii.
Icoana Sfântului Ioan Evanghelistul se află în biserica nouă a mănăstirii.
Parintele Ioan Neagoe
Parintele Ioan Neagoe de la Manastirea Rarau s-a nascut in data
de 4 aprilie 1931, in localitatea Ciocanesti, judetul Suceava.
Tanarul pe atunci Neagoe a urmat mai intai cursurile Scolii primare, iar mai
apoi pe cele ale Liceului Dragos Voda, ambele din localitatea Campulung.
Terminand liceul, Neagoe isi va indrepta pasii spre Scoala de Aviatie, de unde
isi dorea sa iasa pilot, insa o boala foarte dureroasa la coloana vertebrala
avea sa-l impiedice a-si implini dorinta.
Tanarul, iubitor de cele sfinte inca din copilarie, a mers mai apoi la
Manastirea Vladimiresti, din judetul Galati, unde slujea, pe atunci, parintele
Ioan Iovan. In urma rugaciunilor si slujbelor facute de parintele Ioan, tanarul
Neagoe avea sa se vindece de boala sa cea grea. Minunea avea sa-l faca pe
acesta sa renunte la armata si sa imbratiseze cu toata puterea dorinta de a-I
sluji lui Dumnezeu toata viata.
Dupa o scurta perioada, Neagoe va reveni la parintele Ioan Iovan, spre a lua
sfatuire si binecuvantare de a merge la manastire. "Tu vrei sa te faci
calugar, nu-i asa?! Bun lucru ai hotarat, Neagoe, dar sa stii ca sunt multe
piedici in calea mantuirii. Dumnezeu sa-ti ajute!"
Avand binecuvantarea parintelui, Neagoe a mers la Manastirea Sfantul Ioan
Botezatorul, din Sibiu, unde s-a nevoit vreme de jumatate de an. Dorind o viata
mai linistita, tanarul Neagoe se va indrepta spre Manastirea Rarau, din judetul
Suceava.
Parintele staret Daniil l-a trimis pe Neagoe sa studieze Teologia, spre a fi
randuit preot, insa acesta nu a ascultat, zicand aceluia: "Eu am venit sa
ma fac monah, nu preot." Dupa trei ani petrecuti la Manastirea Rarau, el
va pleca la Manastirea Slatina, ca magazioner, unde se va imbolnavi insa de
meningita cronica, inteleasa ca rod al neascultarii sale de inteleptul staret
Daniil.
Fiind denuntat insa pentru credinta sa, Neagoe a fost arestat si, vreme de
cinci luni, a stat in celulele Securitatii, in Suceava, o luna la Jilava si
aproape doi ani la Aiud. Dupa eliberare, el a mers la Catedrala Ortodoxa din
Timisoara, apoi ca preot celibatar, la biserica ortodoxa din localitatea
Razmaresti, aproape de Lugoj; aici, parintele Ioan va sluji vreme de sase ani.
Mai apoi, el va fi trimis la biserica din Vorona, din Moldova, iar apoi in
localitatea Icuseni, unde va ridica o biserica in numai un an si jumatate.
Intalnindu-l pe parintele Ioan, P.S. Pimen i-a spus: "Tu trebuie sa te
duci la manastire, unde ti-ai dorit sa fii! Du-te la Moldovita." Dupa o
vreme petrecuta in Manastirea Moldovita, ca preot duhovnic, parintele Ioan va
merge la Manastirea Neamt.
Dupa anul 1989, s-a hotarat ridicarea unei manastiri, la Sihatria Raraului;
aceasta misiune avea sa-i fie incredintata tot parintelui Ioan. Abia in anul
1992, poiana sihastriei avea sa fie curatata, spre a se ridica din nou vechea
manastire. In data de 16 august 1994, biserica sihastriei avea sa fie si ea
sfintita.
- MANASTIREA “Schimbarea
La Fata" PLUTONITA- DOROTEIA
Ctitorită de doi vestiţi sihaştri, Dorotei şi Pluton, de la
Mănăstirea Voroneţ, la început ca două chilii din lemn. Spre jumătatea sec. al
XVII-iea, înmulţindu-se ucenicii acestor sihaştri, s-au răspândit cu chiliile
prin toate pădurile zonei. Construind o mică
bisericuţă din lemn în vatra satului de astăzi Doroteia, sihaştrii şi-au urmat
firul vieţii duhovniceşti până prin sec. al XVIII-iea. Opresiunea Imperiului
austro-ungar, desele năvăliri şi războaie, exploatarea pădurilor şi obcinilor
Bucovinei au făcut ca sihaştrii să se împuţineze şi să trăiască tăinuiţi şi
neştiuţi de nimeni. Regimul comunist a contribuit grav la uitarea acestei
tradiţii duhovniceşti. în 1997 ctitorii Rusu Gavril, Rusu Vasile, Rusu Victor,
Gemănaru Gheorghe, Bălan Constantin şi alţii plini de râvnă duhovnicească au
donat poiana şi o parte din pădure pentru mănăstirea actuală, cu hramul
Schimbarea la Faţă, şi pentru un paraclis cu hramul voievozilor Mihail şi
Gavriil, precum şi pentru un corp de chilii.
- MANASTIREA “Sf. Gheorghe” VORONET
Biserica Mănăstirii Voroneţ este supranumită „Capela Sixtină a
Estului” datorită frescei de pe faţada de vest care ilustrează „Judecata de
Apoi”
Mănăstirea Voroneț a fost înălțată pe
locul unde se afla o biserică de
lemn. Când
lucrările
de construcție se apropiau de
final, Ștefan cel Mare dăruiește
mănăstirii prin actul de la 17
august 1488, moșia Știlbicani.
Odată cu încheierea construcției biserica a preluat vechiul hram al „Sfântului și
Slăvitului
Marelui Purtător
de Biruință Gheorghie”.
Încă de pe timpul domniei lui Ștefan
cel Mare, dar mai ales după 1488, mănăstirea devine un important centru
de credință și cultură din Moldova medievală. Se consideră că apariția monahului Daniil la Voroneț după o perioadă de ședere
la Mănăstirea Putna și
de sihăstrie a dat nu numai un impuls
vieții monahale din acest lăcaș dar a și imprimat un nivel de viață duhovnicească deosebit de înaltă.
Ștefan cel Mare a fost cel ce a dăruit mănăstirii pe lângă o serie de moșii și mai multe cărți, cel mai relevant exemplu fiind Tetraevanghelul din 1490, dar și veșminte și
odoare bisericești. Acest lucru a
fost practicat și de urmașii săi la domnie, Bogdan al III-lea, Petru Rareș și Alexandru Lăpușneanu care dăruiesc sau confirmă anumite donații către
mănăstire. Deseori aceste donații se făceau
cu ocazia prăznuirii
hramului mănăstirii, cât și
la alte sărbători religioase.
Astfel, la 27 martie 1598, la hramul Sfântului Marelui Mucenic Gheorghe, Ieremia Movilă dăruiește „1
bute săcară, 1 bute slad, 1 poloboc
vin, 1 poloboc stridie, 3 camene pietre ciară, 6 taleri de chieltuială, 3 zloți la tămâie ”, ca la 3 aprilie 1602
același voievod să vină cu daruri cu ocazia
aceleiași sărbători. La 21 aprilie
1614 întocmește „catastif de praznic ce au
dat și miluit .... sfintei sale mănăstiri
a Voronețului” Ștefan
Tomșa voievod, care vine cu aceeași
ofrandă. Constantin Mavrocordat dă mănăstirii Voroneț, la 7 noiembrie 1733, „din vama mare cîte
2 ocă de
untdelemn și cîte
8 dramuri tămâe pe lună ca să fie pentru luminarea înaintea sfintelor icoane”. În pomelnicul mănăstirii sunt înscriși spre pomenire boieri cu cele mai înalte ranguri, cu membrii familiilor lor, ceea ce arată importanța mănăstirii ca fiind unul
dintre cele mai importante lăcașuri de cult ale Moldovei pe parcursul secolelor XV-XVIII.
În
1490 la Voroneț se fondează o scriptorie în care erau copiate cărțile necesare oficierii slujbei religioase, cel mai bun exemplu
fiind copierea unui Tetraevanghel de la 1490 de către călugărul Pahomie, din partea
locului. Se consideră că aici a fost înființată,
ca și la alte mănăstiri, o școală de slavonie unde erau aduși pentru instruire și educație copii de boieri și de preoți care învățau
pentru a deveni preoți, copiști de cărți, dieci pentru cancelariile ținuturilor și
orașelor, dascăli
pentru biserici și școli.
Descoperirea Psaltirei voronețene și
a Codicelui voronețean, i-a determinat
pe cercetători
să
considere că
de pe timpul aflării
lui Grigore Roșca la Voroneț, activa o școală mănăstirească în care se studia în limbile slavonă și
română. Puține sunt însă exemplele care ar
demonstra că un
tânăr sau un monah și-a
făcut
studiile la școala mănăstirească de la Voroneț. În
una din însemnările de pe
Tetraevangheliarul din 1550/1551, dăruit de mitropolitul Griogore Roșca,
mănăstirii Voroneț: „...
unde din fragedă copilărie m-am închinat lui
Dumnezeu, cu rugăciunea Sfântului părinte al nostru Daniile cel nou, și unde am primit cinul îngeresc, și unde mult m-am trudit cu sufletul”, reiese că înaltul prelat moldovean
s-a format ca preot sub supravegherea monahilor din partea locului.
O înviorare
deosebită a
vieții monahale pe diverse planuri a cunoscut mănăstirea Voroneț pe
timpul egumenului Macarie(1756-1782), când s-au construit noi chilii, a fost reparată biserica, au fost reparate
cu insistență proprietățile mănăstirești, efectuându-se în acest scop și întocmirea în 1775 a unei Condici de
averi de tot felul ce a fost tălmăcit și
renovat de Vartolomei Mayereanu Pomelnicul, au fost procurate cărți noi, a crescut numărul monahilor.
După
anul 1774, când
are loc anexarea teritoriului amplasat în N-V Moldovei (Bucovina) de către Imperiul
Habsburgic, are
loc o diminuare treptată a
privilegiilor și drepturilor de care se bucurau odinioară bisericile și
mănăstirile ortodoxe, lucru ce
a dus la o serie de nemulțumiri, astfel pe 13
noiembrie 1782, egumenii de la șapte
mănăstiri, printre care și
Inochentie al Voronețului se întrunesc pentru a alege
doi delegați ce urmau să prezinte cererile lor împăratului Iosif al II-lea, pentru
recunoașterea vechilor
privilegii, aceleași cerințe fiind înaintate și
episcopiei ortodoxe din Cernăuți; în
cele din urmă la
cerințe s-a răspuns printr-un compromis
ce prevedea desființarea schiturilor și
reducerea numărului
de călugări. A fost creat un fond
bisericesc ce a avut drept scop controlul veniturilor bisericilor și mănăstirilor și
au fost secularizate moșiile mănăstirilor, Voronețul nefăcând excepție în
acest caz.
După
1785, biserica Sf. Gheorghe a Mănăstirii Voroneț a
rămas
să activeze
ca biserică parohială până în 1991 și
o mare parte din relicvele mănăstirii au fost transferate
la mănăstirile Dragomirna, Sucevița, Putna. După 1918,
biserica fostei mănăstiri Voroneț a
fost declarată de
statul român
drept monument istoric.
Acest statut îl
are până în prezent. În perioada socialistă aici s-au efectuat o
serie de săpături arheologice dar și
restaurări
ce au fost apreciate contradictoriu.
Prin decizia nr.1 din 14 martie 1991, semnată de Î.P.S.
Pimen, Arhiepiscop al Sucevei și Rădăuților, pe baza adresei Cancelariei Sfântului Sinod al Bisericii
Ortodoxe române
nr. 5373, același an, Mănăstirea Voroneț și-a reluat viața
monahală după 206 ani, de data aceasta
fiind obște de călugărițe.
Pictura interioară a
bisericii datează în cea mai mare parte din
timpul lui Ștefan cel Mare, anul 1496. În scenele din altar și din naos artistul a urmărit să redea îndeosebi sensul teologal
al imaginilor, realizând
un ansamblu solemn, dar cu vădit
caracter de monumentalitate. Printre aceste picturi de interior atrag atenția mai ales: Cina
cea de Taină, Împărtășirea
Apostolilor, Spălarea picioarelor (in altar), Ciclul
patimilor și tabloul votiv al
domnitorului Ștefan cel Mare (în naos).
Pictura exterioară a Voronețului,
datând
din timpul domniei lui Petru
Rareș, este
realizată la un înalt nivel artistic, fiind socotită drept cel mai reușit ansamblu al artei feudale moldovenești. Figurile biblice din aceste fresce exterioare sunt apropiate
de viață, însuflețite, firești. Frescele se disting prin coloritul
lor viu, apropiat de cel al naturii înconjurătoare și în care predomină verdele și
albastrul, prin compoziția larg desfășurată a diferitelor scene. Fațada de vest, cu impresionanta scenă a Judecații de Apoi, este alcătuită compozițional pe patru registre. În partea superioară se
află Dumnezeu Tatăl, registrul al doilea cuprinde scena Deisis,
încadrată de apostoli așezați pe scaune. De la picioarele Mântuitorului pornește
un râu
de foc în care păcătoșii își
află
chinurile. Cel
de-al treilea registru este Etimasia Sfântului Duh, simbolizat în
forma unui porumbel, Sfânta Evanghelie și
Protopărinții neamului românesc
- având
spre nord un grup de credincioși
călăuziți de Sfântul Apostol Pavel, iar
spre sud grupurile de necredincioși
care primesc dojana lui Moise.
În
registrul al patrulea, la mijloc, apare cumpăna care cântărește
faptele bune și pe cele rele, lupta dintre îngeri și demoni pentru suflete; în zona de nord raiul, iar
în cea de sud iadul.
O notă caracteristică a acestor fresce o constituie și bogata imaginație
creatoare a realizatorilor ei, care introduc în compoziție elemente
folclorice (spre exemplu arhanghelii care suflă din buciume, instrumente
specifice păstorilor
de munte). În
interiorul bisericii rețin atenția jilțurile și
stranele din secolul al XVI-lea (printre altele un jilț domnesc, o adevărată capodoperă a sculpturii în
lemn), mormântul mitropolitului Grigore Roșca,
din pridvor, mormântul sihastrului Daniil (Daniil Sihastrul), din pronaos.
Zece lucruri mai
putin stiute despre Manastirea Voronet:
1. Biserica Mănăstirii Voroneţ a fost
ridicată în anul 1488 în numai 3 luni şi 3 săptămâni, ceea ce constituie un
record pentru acea vreme;
2. Pictura interioară a bisericii
datează, în cea mai mare parte, încă de pe vremea lui Ştefan cel Mare, fiind
realizată în 1496, iar pictura exterioară a fost realizată în perioada lui
Petru Rareş;
3. Biserica Mănăstirii Voroneţ este
supranumită „Capela Sixtină a Estului” datorită frescei de pe faţada de vest
care ilustrează „Judecata de Apoi”
4. La Mănăstirea Voroneţ şi-a petrecut
Daniil Sihastrul ultimii 26 de ani din viaţă. Pustnicul a murit în 1496 şi a
fost îngropat în biserica Mănăstirii Voroneţ. A fost canonizat în 1992 şi a
devenit Sfântul Cuvios Daniil Sihastrul.
5. Caracteristic Voroneţului nu este doar
natura pigmentului albastru, aşa-numitul „Albastru de Voroneţ”, ci mai ales
rezistenţa acestuia în condiţii climatice foarte aspre, fapt care se datorează
originalităţii tehnicii de lucru aplicate de către pictorii moldoveni;
6. Cu excepţia pigmentului negru, obţinut
din cărbune de lemn, toţi ceilalţi pigmenţi folosiţi în pictură (interioară şi
exterioară) sunt substanţe minerale, naturale sau de sinteză: argile colorate
cu oxid de fier hidratat (ocru), sau oxid de fier anhidru (ocru roşu),
hidrosilicat de Fe, Al, Mg şi K (verde de pământ), oxid roşu de plumb (miniu),
minerale de cupru (azurit şi malachit), sulfură de mercur (roşu cinabru),
silicaţi (albastru smalţ), carbonat de calciu (alb de var);
7. Suprinzător, pictura include şi cele
12 semne zodiacale, în imediata apropiere a Mântuitorului;
8. Desfiinţată în 1785, de ocupanţii
austrieci, Mănăstirea Voroneţ îşi reaia activitatea abia în 1991;
9. Biserica Mănăstirii Voroneţ a fost
declarată monument istoric în urmă cu 97 de ani, în 1918;
10.
A fost
inclusă în 1993 în patrimoniul cultural mondial UNESCO.
- MANASTIREA „Adormirii Maicii Domnului” HUMOR
Inceputurile Manastirii Humor urca in veac
pana in vremea domniei lui Alexandru cel Bun. In vecinatatea actualei biserici
a manastirii Humor se mai vad si astazi ruinele unei mai vechi biserici
manastiresti inaltata la inceputul secolului XV.
Catre inceputul sec. XVI , manastirea se ruinase si se pustiise probabil in
timpul numeroaselor razboaie purtate de Stefan cel Mare.
In vremea domnitorului Petru Rares, Humorul este cuprins in campania de
restaurari initiata de acesta, lucrare savarsita de logofatul Toader
Bubuioc. Din pisania sapata in piatra, asezata la intrare pe peretele exterior
al sfantului locas, aflam ca biserica a fost zidita in anul 1530 "cu
cheltuiala si osteneala" logofatului Teodor Bubuioc si a sotiei sale
Anastasia, indemnat de voievodul Petru Rares.
Viata monahala a calugarilor a fost intrerupta in 1785, la anexarea Bucovinei
de catre imperiul
Habsburgic.
Arhitectura monumentului sacru de la Humor prezinta un interes aparte. Edificiu
de plan treflat fara turla pe naos ca si in cazul altor ctitorii boieresti.
Elementul particular este pridvorul deschis cu arcade, inovatie in epoca
determinata atat de traditia constructiva locala (prispe, foisoare) cat si de
influentele renascentiste din exterior (loggia preluata mai tarziu si de
"stilul bracovenesc"). O noutate este si tainita situata deasupra
gropnitei; mai ales in nenumaratele zile de restriste se pastrau aici obiectele
de
pret.
Din pridvor se patrunde in pronaos, iar mai departe in camera mormintelor si in
naos. Spre rasarit, biserica se termina prin absida de forma circulara a
altarului, despartit de naos printr-o catapeteasma foarte veche, o exceptionala
sculptura in lemn.
Biserica manastirii Humor se numara, alaturi de bisericile de la Voronet,
Moldovita, Sucevita si Arbore, printre cele cinci ctitorii impodobite atat la
interior, cat si la exterior cu fresce bizantine, care le fac unice in
lumea
ortodoxa.
Pictura interioara, cel putin partial realizata de "Toma, zugrav de
Suceava" (1535) pastreza schema iconografica accentuand miscarea si
umanismul expresiilor. In pronaos, picturile infatiseaza Sinaxarul (calendarul)
bisericesc, icoana Adormirii Maicii Domnului si
a Sfintei Fecioare rugatoare, ingeri si profeti.
In camera mormintelor, bolta este acoperita cu scene din viata Sfintei
Fecioare Maria. Sunt remarcabile icoanele de factura bizantina (sec. XVI),
portretele ctitorilor (firidele gropnitei) si pietrele de mormant.
In naos sunt pictate chipuri de sfinti, ciclul Patimilor si Invierea, iar pe
bolta, Hristos Pantocrator. Tot in naos sunt tablourile ctitorilor. In altar,
pe bolta absidei, este reprezentata, traditional, Maica Domnului cu
Pruncul, alaturi de chipuri de sfinti ierarhi si Cina cea de
Taina.
Pictura exterioara vadeste pe deplin arta mesterului Toma - cele mai vechi
fresce in aer liber din Bucovina, unde, preciza criticul Vasile
Dragut, " ... isi spune cuvantul o sarbatoreasca orchestratie de
culori calde, pe suportul carora rosul se detaseaza cu stralucire".
Unica prin valoare in pictura noastra veche este imaginea Maicii
Domnului cu pruncul din timpanul portalului; tot in pridvor, Judecata de
Apoi se lasa privita si din afara, luminata prin arcade. Daca peretele nordic a
fost in mare parte sters de intemperii, cel dinspre sud se constituie intr-un
real tezaur.
Imnul acatist (24 de strofe-scene) ocupa majoritatea suprafetei, ilustrat in
special prin Glorificarea Mariei si monumentala compozitie Asediul
Constantinopolului, voita eroare istorica purtand mesajul antiotoman specific
vremii; li se alatura Rugul in flacari, Acatistul Sfantului
Nicolae si Legenda fiului risipitor.
Absidele bisericii cuprind Cinul (Deisis), rugaciune a tuturor sfintilor
proprie numai picturii exterioare din Bucovina, fresca de amploare considerata
si ea o invocatie la apararea Moldovei in fata amenintarii
semilunei.
Fatadele prezinta cunoscutul joc de arcaturi si ocnite, ancadramentele din
piatra sunt dreptunghiulare la ferestrele gotice bipartite. Turnul de aparare a
fost inaltat de Vasile Lupu (1641). Continua lucrarile de restaurare.
Evangheliarul de la Humor (1473) cu celebra miniatura a domnitorului
Stefan cel Mare(aflat in muzeul manastirii Putna) si jiltul pe care
sunt sculptate capete de bour certifica, printre altele, valoarea centrului de
cultura care a fost manastirea inca de la inceputuri.
Inscrieri la telefon: 0755.095193
* Locurile se ocupa in ordinea achitarii avansului de 50 lei si diferenta cu 7 zile inainte de data plecarii;
* Tinuta decenta la intrarea in manastire,
* Sa nu se fumeze in preajma manastirii si a pelerinilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu